Dzieci, które najbardziej potrzebują miłości, będą o nią prosić w najbardziej niekochany sposób. [Russel Barkley]

Warsztaty Emocje mają moc!

Poznając naturę emocji dzieci dowiedzą się, jak rozpoznawać swoje stany wewnętrzne, nastrój i potrzeby. Nauczą się rozmawiać o tym, co czują, czego się boją i czego pragną. Zbudują solidną bazę dla nastoletniego i dorosłego życia. Warto zainwestować w rozwój inteligencji emocjonalnej, ponieważ to fundament naszego zdrowia psychofizycznego.

Czym skorupka za młodu…

Samoświadomość i zrozumienie siebie są wymieniane jako najważniejsze kompetencje przyszłości. Dzieci, które potrafią rozpoznawać i nazywać emocje są po prostu szczęśliwsze. Łatwiej odnajdują się w trudnych sytuacjach i budują zdrowe poczucie własnej wartości. Tymczasem aktualne statystyki są przerażające: Polska przoduje w liczbie młodzieńczych samobójstw i depresji u nastolatków. Dlaczego? Bo nikt nie uczy dzieci, czym jest złość i jak sobie z nią radzić. Nie mamy w polskich szkołach lekcji o emocjach. Dlatego warto pomyśleć o zajęciach pozaszkolnych z tego obszaru. Dodatkowy język, karate czy basen nie poprawią tak dobrostanu dziecka, jak lepsze zrozumienie siebie i innych.

Jakie obszary poruszymy?

  1. Czym są emocje i do czego są nam potrzebne?
  2. Jak rozpoznać i nazywać emocje?
  3. Jak zrozumieć, co się z nimi dzieje w momencie silnych emocji?
  4. Jak mówić o emocjach?
  5. Jak dogadać się z osobą, która przeżywa silne emocje?
  6. Jak przechodzić od stanu silnego pobudzenia do uspokojenia?

W zajęciach mogą brać udział dzieci w wielu przedszkolnym i szkolnym.

 

Inteligencja emocjonalna

W porównaniu do z ilorazu inteligencji (IQ), inteligencja emocjonalna (EQ) jest bardziej plastyczna. Oznacza to, że można ją trenować. A im częściej będzie ćwiczona, tym większa szansa, że nowe umiejętności wejdą w nawyk.

 

Według doktora Travisa Bradberry (badacza EQ) osoby o wysokiej inteligencji emocjonalnej wyróżnia między innymi te 9 cech:

  • Optymizm i koncentracja na skuteczności – skupienie uwagi na tym, co mogą zrobić, odpuszczenie spraw, na które nie mają wpływu.
  • Lepszy wgląd w siebie i rozbudowany słownik emocjonalny – wysoko rozwinięta umiejętność rozumienia i opisywania stanów wewnętrznych.
  • Asertywność – umiejętność zachowania równowagi między dobrymi manierami i empatią a dbałością o swoje granice osobiste; zachowanie trzeźwego umysłu w stresujących sytuacjach.
  • Naturalna ciekawość – wysoko rozwinięta empatia skutkuje zainteresowaniem innymi ludźmi i otaczającym światem.
  • Łatwiejsze przebaczanie – nie żywienie urazy (która jest źródłem ogromnego stresu) przy jednoczesnym zabezpieczeniu się przed kolejnym zranieniem.
  • Stabilność pozytywnych wrażeń – niezachwiana pozytywna postawa, odporna na porównania i działania zewnętrzne.
  • Kreatywność w wyszukiwaniu radości – każda czynność staje się okazją do zabawy, przygody, przyjemności.
  • Umiejętność zatrzymywania negatywnych dialogów wewnętrznych – szybkie kończenie destruktywnych głosów, które mogą zaniżać nastrój, samoocenę i pogarszać dobrostan.